Wednesday 6 March 2013

Sarawak aku datang!

hello guys! it has been a long time i dont write. sibuk mengalahkan seorang professor, nak lagi hiperbola..ha sibuk mengalahkan Perdana Menteri. hakikat sebenarnya aku hanyalah seorang insan biasa. sebenarnya banyak benda yang aku nak kongsi kat blog, memandangkan faktor masa yang menjadi kekangan, aku akan cuba sedaya upaya juga untuk update. ya! aku masih ingat hutang entri mendaki Gunung Angsi dan Gunung Nuang II. jika berkesempatan aku akan update "lumsum" dengan xpdc Gunung Buah yang dirancang pendakiannya pada 9/3/2013. (jika diizinkan dan tiada aral melintang).

Cerita bermula seminggu sebelum 23 Februari 2013, aku beserta rakan-rakan "Research Group" sibuk dengan persiapan untuk Karnival Professor Turun Padang yang bakal berlangsung di Sarawak. persediaan yang dilakukan sama seperti karnival Majlis Profesor Negara (MPN) seperti sebelum-sebelum ini yang telah diadakan di negeri Terengganu di Kampung Gong Tok Nasek dan Kuala Besut. Cuma yang membezakan persiapan karnival kali ini dengan karnival yang lain adalah "target audience". Oleh kerana anggaran subjek bertambah, maka persiapan juga bertambah. persiapan yang dimaksudkan seperti blood tube, jarum suntik untuk mengambil darah dan alatan perubatan lain.
 
the blood tube

specimen container

yeah! a lot of thing to be done
 
Kami terbang ke Sarawak pada 22Februari2013 pada jam 1015, tetapi penerbangan telah ditunda selama 2 jam kerana mengalami gangguan cuaca. Kami Selamat tiba di Sarawak lebih kurang jam 3petang dan telah disambut baik oleh staf Universiti Malaysia Sarawak. Program Saringan Kesihatan yang dianjurkan dengan kerjasama MPN berlangsung selama 2 hari 23-24 Februari di SMK Paku Bau, Kuching, bermula daripada jam 8.30 pagi hingga 4.00 petang.

flight delay for 2 hours


it was so lovely! thanks to my beloved 550D


selamat tiba! misi bermula

saya bawak baldi g sarawak..kikikii yang warna kuning tu
 


Majlis Makan Malam Bersama Majlis Profesor Negara


with Prof
Prof Hapizah Mohd Nawawi'sTeam
MPN
kelaparan, sume licin
Seperti yang sedia maklum, lokasi karnival telah dijalankan di Bau yang mana jauh perjalanan diantara Bandar Kuching dan Bau adalah lebih kurang satu jam. Kami telah ditempatkan di asrama UNIMAS untuk dua hari tersebut dan seawal jam 6.30 pagi kami semua sudah bergegas untuk ke SMK Paku , Bau bagi menyediakan persiapan  untuk program saringan kesihatan itu.
 
SMK Paku, we were there! with all the heavy boxes which all of them from peninsular.

small discussion

the signage

the master


they are comingg!!!!
 
registration group
 
may I have your IC please mam?
 

Questionaire group

 

yeahhh! hard to understand Sarawak language...

ukur lilit untuk obesiti identification

blood pressure team

vampire team

 Selesai hari pertama, sempat la jugak petang tu kami berjalan-jalan sekitar Kuching untuk beli apa yang patut sebagai kenangan dan ole-ole. untuk aktiviti malam pula, kami dijamu oleh Puzzle dengan buffet style! malam tu aku tak terasa nak makan malay food, Chinese and Japan cuisine menjadi pilihan dihati. Sedap sangat sushi salmon die, 7 ketul gak la masuk dalam perut ni haaa.....

bas UNIMAS yg telah berjasa
 
good shoe! 4 gunung 2 bukit ku daki, still mantap!
 
as suggested, kubah ria...kat sini ad beli ikan terubuk masin dan kek lapis..hihi


the dimsum...i like most the red bean bun

my feveret! smoke salmon sushiiiiiiiiiiii..nyummm

sarawak! its all about your fault im gaining weight!

the place

 

the glass

my feveret too!

lovely food!


finally the dessert!
the registration and goodie bags

majlis penyerahan sekolah angkat

Dato Amin as the Chaiperson of MPN

UNIMAS in our memories

if u go to Sarawak, dont forget to get kek lapis Sarawak at Dayang Salhah. there are too many types of kek lapis and there a lot of tester as well. i had tried each of them but at the end, i dont what to choose! oh dearrrrr....... 

nice panorama of water front in the evening

and i want to capture the moment!
 
our last day at Sarawak!


the taste of Laksa Sarawak was nice! i thought one bowl was enough! tauke nak lagi!!
 
dont leave Sarawak without trying their panorama cruise boat! 80cent onlyyyyyy
 
yeah the landmark of Sarawak! meowwwww!
 
 

the HMN team, before depart to Kuala Lumpur

last but not least, the precious medical equipment and samples!! arrived safely.
 
yeah! me on the front page of e-Utusan News. i never knew this until i google on the next two days! kind of excited gak..hehheheeee...
in overall, it was nice and memorable memory. there were some good and not-that-good memories. out target audience was not as expected, and we only reached 10% of it. maybe the upper management and my team should improve a lot of things. yeah, we as human being sometimes do some mistakes, and we should improvise ourself after that! we didnt explore Sarawak so much because we had limited time, and our Prof had given a hint that our team maybe will have something like this Karnival again in next 6 months. me, personal view, just dont know how to react. hahhaa.. what ever it is, Sarawak is one of the best place to explore!
 
thanks for reading!

1 comment:

Anonymous said...

My comment is...would you like to come down to Sarawak for a second trip? If you do there is a package I would like to share with you.

And not to mentioned you trip looks kinda short.

http://www.facebook.com/sarawakborneotour

Don't forget to check it out yeah?