Saturday 16 February 2013

XPDC dan keindahan Gunung Irau

Hello guys! inilah minggu untuk berehat di rumah. seperti yang sedia maklum, minggu-minggu yang lepas aku penuhi dengan aktiviti mendaki. cukup sebulan, aku hiking 4 gunung. seperti yang sedia maklum, sepatutnya aku sambung entri yang lepas,  klik disini, tapi aku simpan dulu. jangan marah ok. pada hari sabtu yang lepas, aku bercadang untuk mendaki Gunung Nuang untuk kali ke-2 sebagai latihan dakian untuk persedian XPDC Gunung Irau. nanti aku update entri pasal XPDC Gunung Nuang kali-2 pada entri yang seterusnya. aku ada masa berehat 2 hari sebelum XPDC Gunung Irau. agak gila jugak la keputusan yang aku buat ni. tak boleh nak tarik diri memandangkan aku dah bayar wang pendaftaran sebanyak RM100 untuk Irau ni. Sehari selepas turun Nuang, seharian aku berhibernasi untuk recover muscle sore and recharge energy. Hari Isnin, kami bertolak ke Cameron Highland daripada Subang Bestari dan pendakian akan dimulakan pada hari Selasa. Jadi aku masih ada masa sehari untuk berehat.
indahnya alam
macam biasa, aku akan menggoogle untuk mendapatkan segala maklumat mengenai Irau dan aku sangat teruja untuk menyertai XPDC Gunung Irau pada kali ini dek kerana pemandangan Mossy Forest yang sangat indah. cantik memang cantik! pada malam Isnin, aku pack barang-barang keperluan yang perlu dibawa. sila rujuk di sini. Aku difahamkan bahawa XPDC kali ini akan bermalam dipuncak untuk satu malam dan turun daripada puncak pada keesokkan harinya. So, aku yang selalu daypack hiking agak gugup, kerana ini baru pertama kali aku mendaki dan bermalam dipuncak. XPDC Gunung Angsi yang lalu, hanya daypack hiking dan bermalam di camp site kaki Gunung. So, keperluan yang harus dibawa untuk naik keatas adalah lebih banyak daripada daypack  hiking dan beratnya juga bertambah. Aku sediakan 5Liter air, 1 botol besar 100plus, 2botol kecil 100plus, 2 botol besar air (minum + air sembahyang), agak banyak kann. sepanjang perjalanan ke Puncak Irau, kami dimaklumkan bahawa tiada puncak air yang boleh didapati. So sebab tu la aku sediakan banyak air untuk kegunaan personal dan emergency. coklat bar, snikers adalah wajib untuk energy booster. selain daripada itu, barang makanan lain seperti roti, dan makanan dalam tin turut aku sediakan. barang untuk memasak jangan lupa. aku sarankan agar setiap pendaki dapat menyediakan keperluan asas untuk mendaki didalam backpack masing-masing. manala tau kalau-kalau kita berseorangan di dalam hutan, sekurang-kurangnya kita boleh survive. selepas siap mengemas, 6kg kot backpack aku ni.
gagah betul.hahha
kabus kabus
sebelum memulakan pendakian, sejuk sudahhh
berat la jugak

Cuaca amat sejuk sekali setibanya kami di tempat permulaan sebelum memulakan pendakian ke Puncak Irau. Kami memulakan pendakian dengan didahului dengan bacaan bismillah. untuk pengetahuan, susunan barang-barang keperluan juga ada caranya, jangan main sumbat je. oleh kerana aku ni first timer, kesalahan sudah dikenal pasti. nak tau? kesalahan ni besar, aku letak sleeping bag kat luar! sepatutnye sleeping bag harus diletakkan didalam backpack yang sudah dilapik dengan plastik. jika tidak, anda menanggung risiko yang boleh menyebabkan sleeping bag anda basah. nasib baik ada raincoat cover untuk second back up. untuk itu, aku selingkan sedikit mengenai tips2 menyusun barang di dalam back pack anda:

1) sediakan semua barang keperluan, kalau boleh simpan baju dan pakaian dalam compression bag untuk menjimatkan ruang.
2) masukkan dan sarungkan ruangan dalam backpack anda dengan plastik untuk menegelakkan barang keperluan didalam beg anda hujan jika hujan melanda.
3) masukkan sleeping beg dibahagian bawah sekali diikuti dengan pakain-pakain lain.
4) masukkan barang-barang yang paling berat dibahagian dekat dengan tulang belakang anda.
5) masukan barang-barang yang lebih ringan dibahagian atas.

Perjalanan mendaki kali ni sangat santai, kerana kami disajikan dengan pemandangan alam semulajadi yang sungguh indah! serius cantik gila! cuaca pun sejuk dan pastinya tidak sempat untuk aku mengeluarkan peluh. namun pada suku perjalanan, tiba-tiba hujan turun dengan lebatnya. dengan segera aku mengeluarkan baju hujan. pendakian kami juga dibantu dengan keindahan dan keunikan akar-akar pokok yang memudahkan kami berpaut untuk memanjat. pemilihan kasut juga penting, kerana keadaan trek yang licin dam mudah tergelincir. tak kisah yang mahal ataupun yang murah, yang penting keselesaan.
mossy mossy
lord of the ring Malaysia

seluk tuuuu....

cabaran

so nice!

si baju hujan biru

indahnya ciptaan tuhan

Selepas beberapa jam kami mendaki, akhirnya kami tiba di Mini Puncak Irau (tak sampai puncak lagi). Oleh kerana hujan yang sangat lebat, dan keadaan yang tidak mengizinkan untuk kami mendirikan khemah disitu, keputusan drastik telah diambil oleh guider yang mana kami tidak akan berkhemah di puncak dan diarahkan untuk segera turun ke kaki Gunung. Namun ramai yang bertekad untuk meneruskan pendakian ke Puncak Irau. kami diberi peluang untuk meneruskan pendakian ke Puncak Irau dengan meninggalkan backpack di Mini Irau, maksudnya kami free body untuk ke Puncak Irau. Cuaca masih hujan, secara jujur aku tidak berani menanggung risiko untuk mengeluarkan kamera DSLR aku. Namun salah seorang sahabat aku, memberanikan diri dengan mengambil risiko dengan membawa kamera beliau. wow!

selepas 1jam perjalanan daripada Mini Irau, kami berjaya menawan Puncak Irau dan dengan segera kami turun sebelum cuaca gelap. Setibanya di Mini Irau, kami berehat sebentar dengan membentangkan kanvas diatas kepala untuk berteduh daripada terkena hujan. Dengan keadaan yang sungguh terdesak, kami mengalas perut kami dengan roti sambil dicicah dengan sardin dan kari ayam. sangat lapar dan kami amat kesejukkan, namun itulah kenangan yang paling best aku pernah alami. Selesai makan dan berehat di dalam keadaan yang dhaif dan hujan itu, kami berkemas dan sedia untuk meneruskan perjalanan.
tahniah!
sangat gembira.hulk kah?hahhaa

kami adalah kumpulan yang terakhir untuk turun dari Mini Irau, dan aku terlihat ada satu group hiker lain yang bertekad untuk stay di Mini Irau. Oleh kerana, planning untuk berkhemah dipuncak Irau dibatalkan atas sebab-sebab tertentu, maka barang-barang yang berat dalam beg yang dibawa, telah dipikul secara sia-sia. daripada 5Liter air aku bawak, hanya 100 ml je aku minum, dan sedikit air untuk kegunaan lain-lain. Maka aku sedekahkan air sebanyak 2Liter, barang memasak seperti solid fuel, makanan lain seperti milo dan megi kepada hikers yang bertekad untuk stay. mereka menerima pemberian dengan hati yang terbuka. dah rezeki mereka, aku pun dapat ringankan beg.

Kami turun dari puncak irau seawal jam 5.30 petang. confirm xsempat nak sampai kaki gunung sebelum matahari tenggelam. pada ketika inilah headlight/headlamp amat diperlukan untuk menerangi keadaan yang gelap-gelita di dalam hutan. hujan masih lagi turun dan pada ketika ini, kami sudah tidak peduli seluk sedalam paras peha, kami redah sahaja. Akhirya kami sampai di kaki Gunung pada jam 9.30malam. kenderaan telah sedia ada untuk membawa kami pulang ke camp site Sg. Pauh. Namun kami pelajar senior ,terkandas untuk 2 jam dengan keadaan hujan lebat, sejuk dan tanpa khemah. Hak ini adalah kerana untuk memberi peluang kepada pelajar junior yang cedera dan memerlukan rescue yang segera. Akhirnya kami selamat pulang ke camp site Sg.Pauh pada jam 1.30 pagi.
sebelum
selepas
Pengalaman mendaki Gunung Irau adalah paling istimewa yang aku dapat rasakan. walaupun gembira, jauh disudut hati aku amat terkilan kerana aku gagal untuk menangkap gambar keindahan Gunung Irau walaupun kamera DSLR tu memang sentiasa disisi tetapi hanya tersemadi didalam beg kerana cuaca dan keadaan yang tidak mengizinkan. Namun, hati yang terkilan itu dapat aku ubati, dengan salah seorang sahabat yang dikanali sebagai KM yang gila DSLR kerana sanggup menaggung risiko untuk menangkap gambar. Terima Kasih Daun Keladi, Gunung Irau suatu hari nanti aku akan datang kembali!
the geng
the team!

noraiman said...

as salam. nak tanya, ada x num contact any agensi utk sapa2 yg nak daki n stay up kat area gunung irau ni. yg ada pakej ke etc..
ok thank u !

as salam. nak tanya, ada x num contact mana2 agensi utk daki dan stay up kat mana2 area sekitar gunung irau ni? tq !

Unknown said...

yeahh, kami team BDS pun dah berjaya tawan Irau. tahniah ye ! :)

Anonymous said...

FB TEBING TINGGI BACKPACK (TTB)
TRANS CAMERON N TITIWANGSA GUIDE SERVICE
017-9997790 ANDY
insyaallah kami membantu pendakian anda...dan kami mesraaa
Tq owner blog...maaf ye..sekadar menumpang iklan