Tuesday 5 February 2013

Cabaran XPDC Gunung Angsi Part I

hello Blogers and readers! lama rasanya tak menapak kat blog ni. tanpa panjang lebar we go straight to the point. seminggu sebelum 3hb februari, mama telah memberitahu aku yang mana majikan mama ada menganjurkan xpdc mendaki ke gunung-gunung ke seluruh Malaysia. ekpresi aku, "wow"! best giler. dan kebetulan pada minggu tersebut aku baru mendaki ke Gunung Datuk. Pengalaman mendaki ke Gunung Datuk sangat best, walaupun ketinggiannya hanya sekitar 880m, cabaran trek setiap gunung ada keistimewaannya dan jangan sesekali memandang enteng dengan ketinggian itu.

aku mengalami konflik jiwa kerana pada tarikh yang sama iaitu 03022013, aku teringin sangat menyertai xpdc Gunung Angsi, dan juga ingin menghadiri majlis perkahwinan BFF Integomb aku ni. Akhirnya aku berkeputusan seri dengan menyertai dan menghadiri kedua-dua xtvt dan majlis walaupun aku tahu masa yang akan menjadi penghalang kami. Namun, semua itu bisa diatur, hendak seribu daya tidak mahu seribu dalih kan. pada xpdc pendakian kali ini, aku berasa sedikit gugup dan gementar sebab penyertaan kali ini melibatkan otai-otai gunung. Jadi, persediaan mental dan fizikal haruslah lebih mantap, aku tak nak jadi looser. Pendakian sebelum ini, iaitu ke Gunung Nuang, Gunung Datuk, Bukit Broga dan Bukit Tabur hanya melibatkan rakan-rakan dan kumpulan persendirian. Jadi, pendakian bersama rakan-rakan adalah lebih santai dan tak berapa skema sangat.

aku membuat keputusan last minute dan tekad untuk menyertai xpdc Gunung Angsi pada hari Selasa 29012013. aku banyak betanya kepada Mr. Google akan barang-barang keperluan yang harus di bawa untuk menyertai xpdc ini. Secara ringkas keperluan yang ada untuk mendaki adalah :

1) backpack/harvesack (beg mendaki)
2) Sleeping Beg
3) sleeping Matt (alas tempat tidur)
4) head lamp bersama bateri extra
5) kasut yang sesuai
6) baju hujan
7) first aid kit atau ubat-ubatan yang perlu
8) khemah
9) peralatan mandi
10) peralatan memasak
11) pakaian untuk persalinan (tidur, solat etc)
12) pakaian sampingan ( tuala, baju sejuk, penutup muka/tangan etc)
13) plastik sampah
14) beg menyimpan peralatan penting
15) selipar
16) parang
17) peralatan menghidupkan api
18) tali
19) makanan dan air yang secukupnya

senarai untuk mendaki

ok, setelah mengetahui senarai yang perlu ada, aku berasa lega sedikit. tetapi berdasarkan pendakian sebelum-sebelum ini,aku tidak menyediakannya senarai selengkap ini. well, hiking dengan kawan-kawan santai-santai, lagipun buat daypack je. Setelah aku menghadiri taklimat rasmi mengenai xpdc Gunung Angsi, aku berasa cemas dan seram sejuk. mana tak nya, testimoni xpdc pendakian otai-otai ni dah sampai merata tempat termasuk xpdc ke luar negara. aku ni budak baru nak belajar je weh. Oleh kerana itu, aku memantapkan stamina dengan berjogging setiap hari paling kurang 2.5 km sebagai persediaan. walaupun ketinggian Gunung Angsi adalah lebih rendah daripada Gunung Nuang, aku tidak pernah sesekali memandang rendah, kerana setiap trek pendakian mempunyai cabaran yang tersediri.

aku belum mempunyai list yang paling utama iaitu backpack! errghhh... oleh kerana kena jadi proper aku kena cari backpack gak. macam biasa Mr Google menerangkan segalanya pada aku tentang bagaimana cara nak pilih backpack yang sesuai. Mula-mula aku berkeputusan untuk memiliki Deuter. start google nak beli kat outlet mane, survey price etc etc. aku nak beli barang-barang keperluan pada hari jumaat 01022013 waktu tengahari selepas menghadiri meeting pagi. ok,plan da cantik! malam tu, aku berwhatsapp dengan otai hiking yang dikenali dengan Mr. Az dan beliau mencadangkan supaya aku membeli backpack Osprey 45L kerana beg tersebut lebih ringan 'lightweight'. aku bersetuju dengan cadangan itu, dan atas cadangan beliau aku mencari beg tersebut di Tearproof, The Curve.



original Osprey with lifetime guarantee

i heart this Osprey!

aku menghadiri mesyuarat pada pagi Jumaat tersebut, setelah selesai aku bergegas untuk ke The Curve mencari barang dan keperluan mendaki. Oh No!!!!!! my car was in trouble! there was leaking in the engine. dengan keadaan tenang aku bergegas ke bengkel. as expected, ada kebocoran enjin yang menyebabkan minyak enjin mencurah-curah keluar, patutlah aku terbau minyak hitam semasa memandu pada malam sebelum itu. aku ingat tiada apa yang kritikal memandangkan level minyak enjin sangat ok, lagipun percikkan minyak hitam tu aku tak nampak sebab gelap. Aku meminta pertolongan daripada ayah, macam biasa ayah selalu marah-marah aku kalau kereta ni ada problem. I was the one yang call ayah, but ayah was the one yang end phone call. menangis air mata darah pun tak guna. macam mana ni -macam mana niiiiiiiiii. Jam menunjukkan 1 tengahari dan aku masih belum mendapatkan sebarang keperluan mendaki. Bas xpdc Gunung Angsi akan bertolak pada pukul 11 malam pada hari yang sama. Barang tak ada, macam mana nak pack! jadi persediaan adalah ZERO.

leaking in the engine. lap guna tisu. sungguh parah pendarahan kereta saya ni :(

Dengan bantuan seorang rakan bernama Ms. S, aku dapat meminjam kereta beliau untuk ke The Curve. Perjalanan kami tidak semudah itu, WOWWWWW!!!! jemm tebaik la kat Ara Damansara ni, meletup-meletup aku kat dalam kereta seperti cacing kepanasan sebab aku da tak keruan, sempat ke sempat ke???!!! Terima kasih Ms. F yang sudi temankan aku kehulu dan kehilir daripada e-curve, ikea dan tesco berulang-alik  3 kali gara-gara mencari barang-barang aku tuuuuuuuuuuuuu....jauh gile ok! akhirnya aku berjaya mendapatkan semua keperluan pada jam 4.45 petang jumaat tersebut dan terus memecut laju ke Sg Buloh.

Setibanya di Sg Buloh, fikiran kembali runsing, macam mana kereta aku ni. ku menggagahkan diri menelefon ayah semula:

aku: ayah, kalau drive kereta ni balik agak-agak sampai ke tak?
ayah: dari tengah hari ada masalah sampai petang ni masih tak buat keputusan lagi??
aku: terdiam (aku kan pergi cari barang)
ayah: elok sangat la tu, nanti kalo balik, bile minyak enjin dah habis, confirm enjin kereta tu rosak, dan itulah kali terakhir adik bawak kereta. lepas ni dah tak ada kereta.selama 30 tahun ayah bawak kereta, inilah kali pertama ayah dengar problem macam ni. itulah bawak kerata sesuka hati, tak pernah nak cek kereta, tak pernah nak wat maintainance kereta sendiri. #$%^&*()#$%^&*(... dah pandai-pandai lah buat keputusan sendiri!
aku : terdiam sambil merawat hiba...(fikir-fikir-fikir-fikir apa nak buat niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii)

untuk dijadikan cerita, kereta aku ni da banyak kali berproblem, dan kebanyakkannya aku setel sendiri. pada saat genting itu, aku dibantu oleh rakan-rakan yang baik hati. aku berterima kasih sangat-sangat. pada entri yang lepas aku pernah memperkenalkan Mr. Fai, jadi aku telefon beliau untuk mendapatkan pandangan. selepas beberapa minit berborak dalam telefon, cara alternatif adalah dengan membeli minyak hitam untuk keep top-up, untuk pastikan enjin kereta sentiasa ada minyak la kan.

ok masalahnya, aku nak beli minyak hitam dengan siapa? aku berseorangan pada ketika itu. Oleh kerana Mr. Fai berjauhan dengan aku, beliau tidak dapat menjangkakan kadar kerosakkan kereta aku. aku perlukan seseorang untuk melihat enjin tu dari dekat. Ok the  idea comes in, terus aku call Mr. Fah, macam biasa dia terus datang untuk membantu dan aku pergi bersamanya untuk membeli minyak. Dengan bantuannya aku dapat stanby, top-up enjin kereta tu dengan minyak hitam. Seterusnya, aku masih berasa tidak sedap hati, jam telah menunjukkan 7petang dan aku masih tak balik rumah lagi, packing apatah lagi sungguh jauh sekali. Kali ni aku telah mendapatkan bantuan Mr Ab untuk meng'eskot' aku balik hingga ke rumah. Matahari sudah tidak kelihatan dan hari pun semakin gelap, kalau ada apa-apa yang terjadi sekurang-kurangnya aku ada back-up plan.

aku dan Mr Ab bergerak pulang ke rumah aku yang terletak di Bukit Kapar pada jam 7.15 petang dan akhirnya kami sampai di rumah pada jam 8.10 malam. Pada jam 11 malam bas akan betolak ke Ulu Bendul dari Majlis Perbandaran Klang dan aku ada lagi kurang 2 jam untuk packing barang. kelam kelibut, serius aku takut ada barang yang tertinggal. aku tak tahu nak mula kemas daripada mana. pada jam 10.15 malam aku bergerak dari rumah menuju ke Majlis Perbandaran Klang. OMG OMG!! setibanya aku di tempat berkumpul, dengan hati yang tak boleh digambarkan, THERE WAS NOBODY!! alamak aku dah tetinggal bas ke???????aku tercengang sebentar ............to be continued

2 comments:

SITOT said...

Daebakk !! best owhhh xpdc panjat gunung nii :D pasni try gunung jerai ke, bukit broga ke.. kan kann :)

Anonymous said...

byk nyer Mr-Mr.. Mr IL xde ker?