Sunday 14 July 2013

Angsi dah Nuang, bukan sampai disitu saja

 
 
hello guys!
 
malam ni macam terajin la plak kan sebab buat dua entri sekali gus, dalam entri ni pun nak update dua cerita..
macam nak flash back la jugak.. kali terakhir aku hiking rasanye around march. sekarang bulan 7. dalam masa 3 bulan ni macam-macam dah terjadi. mungkin terlampau busy atau pun stress membuatkan aku makan tak henggat dunia?? im gaining so much weigh bro!!
 
dah berabad, berzaman berhabuk bersawang baru nak sambung entri kan..
nak tau sebab apa tiba-tiba kena bersemangat?
sebab aku nak pegi hiking lagi awal bulan 9 nanti...
disebabkan stamina da low, berat pun da naik, pipi pun da kembang..
aku update sikit pasal zaman-zaman rajin hiking yang boleh dikatakan agak fit untuk inspired aku sikit la kan..bak kata orang boost up!
 
sambungan entri Gunung Angsi,
akhirnya aku berjaya gak sampai puncak!
menariknya pasal gunung angsi, cabaran naik cerun bukit yang tajam.kena guna tali
aku tak ad plak nak amek gambar yang tu... dup dap dup dap..mencabar kot
tapi dengan bantuan member, semuanya ok je pun.. boleh tahan gak angsi ni...
    
hentian di kem tangga batu, on the way to gunung angsi


pemandangan dari gunung angsi


aktiviti biasa setelah menawan puncak angsi

Angsi! finally I reach u!



ok yang ni cite pasal aku g XPDC gunung nuang ke2
XPDC kali ni melibatkan tujuh orang peserta
seperti kat gambar aku sorang jela perempuan.
tapi ada lagi hiker perempuan cuma group yang berlainan.
kami bermula agak lambat sebab tunggu kawan yang lagi satu tu tak sampai-sampai. tepat jam 8.30 pagi kami pun memulakan pendakian. disebabkan ini adalah kali kedua, aku mencabar diri sendiri untuk buat rekod yang lebih baik.
cuaca hari itu sangat baik. macam biasa pendakian dimulakan dengan bacaan ummul kitab alfatihah.
keadaan trek pada masa tu agak teruk sebab banyak pokok yang tumbang menyukarkan pergerakan kami. trek juga licin pada masa tu, yang mana aku pun hampit tergelincir.
malah terdapat juga Tanah runtuh yang menyukarkan lagi pendakian kami

jika pendakian sebelum ini kami Berjaya sampai ke puncak pada jam 1.30 petang, kali ini kami agak lewat sampai  iaitu  sampai pada jam 3.30 petang.
dan kami memulakan perjalanan untuk turun pada jam 4.30 petang.
nak dijadikan cerita la kan...semasa menuruni gunung, jarak antara kami agak terpisah sedikit.
disebabkan aku perempuan, aku jalan la dulu
tiba-tiba aku terserempak dengan seseorang.
aku ni da la rabun, tak pakai cermin mata apatah lagi contact lense... bila aku tengok dari jauh kan, orang tu macam melutut seperti mencari sesuatu. aku pun snagka baik, ingatkan ada saintis mana nak carik sampel kan..tumbuhan ke serangga ke?
bila aku dah dekat dengan orang tu,rupa-rupanya die lelaki.
aku tanye die: "eh buat apa kat sini" soklan paling bodoh aku Tanya la kan. die cakap die hiking. mana la aku tak pelik, pada waktu tu da hampir pukul 7 mlm! untuk die sampai ke puncak kena makan masa 2 jam lagi... dah la sorang2...nko tak seram ke?
lepas aku berlalu daripada mamat tu, aku pecut bukan main laju lagi wehhhhhhhhhhhhhhhhhh...
seram pun ada, mana la tau apa-apa terjadi plak kan. aku tak putus-putus berselawat ngn baca ayat kursi.
akhirnya kami semua bertemu kembali di tempat perkhemahan *aku da tak ingat nama dia* kem apatah
masatu ramai hikers yang bermalam kat situ, ad gak yang Tanya kami, betul ke kitorang nak teruskan pejalanan sebab da malam. well perjalanan memalam ni agak bahaya. senang cakap mistik la..da la dalam hutan kan. mula-mula kami bertujuh, satu tarik diri tinggal enam. antara kami berenam 4 orang je yang ada torchlight and headlamp. yang tak ada lampu tu,siap guna nset tab pun bole, janji terang. semua orang bergesa-gesa untuk turun, memandangkan hari makin gelap dan nak hujan.
jalan punya jalan punya jalan, kami seolah-olah terdengar bunyi babi hutan..
SERAM OI!
bile dengar je, semuorang berhenti and freeze.
ok yang ni seram sangat, dah la aku kat depan sekali, nak lari gelap and extremely exhausted.
mengucap banyak-banyak je yang mampu.

rupa-rupanya, bukan babi hutan pun, ianya hanya angin yang melanggar tiang buluh. so bunyi die macam ala-ala babi hutan sikit. Alhamdulillah lega kotttttt.... pada waktu tu, kaki aku pun da sakit , tak ada pilihan lain, aku makan pain killer dose agak tinggi sikit. kalo dulu kami sampai kaki bukit pukul 7 mlm,kali ni kami sampai pukul 9.30 malam.
dah sampai bawah sempat jugak la kitorang makan makanan b-b-q, ada group hiker yang bagi..hehheee...
walau bagaimanpun, kami tetap Berjaya sampai ke puncak Nuang for second time dengan cabran dan pengalaman yang berbeza. sedikit sebanyak memberikan kami sedikit pengalaman.
 


kami berenam di starting point


setelah dua jam perjalanan dari kaki bukit


tak sah kalau xjumpa pacat


don't easily give up


view dari puncak nuang

another view from peak of nuang

nuang!

kena beli kasut baruuu

pedas wehhhh.....xsesuai..hahha

gaya macam hampir terbongkang

we were there!


seperti yang sedia maklum aku akan mendaki untuk XPDC yang seterusnya.
jadi, pada waktu ni, aku da start balik exercise untuk boost up stamina dan jaga makan untuk turunkan berat badan bagi ringan sikit.
aku harap XPDC seterusnya, aku akan Berjaya menawan satu lagi GUNUNG!

ok bye thanks for reading!

1 comment:

Sophie Al-Yahya said...

Wow bestnya baca ekspedisi u! Pacat tuuu.. euwww~